Pandemi, tüketicilerin satın alma davranışlarını değiştirdi
Covid-19 pandemisi dünyanın dört bir yanında tüketicilerin satın alma davranışları, neyi nasıl satın aldıkları üzerinde benzersiz bir etki yaptı. NielsenIQ’nun 2021 yılında gerçekleştirdiği “Pandemi Döneminde Tüketici Davranışlarını Anlamak” başlıklı araştırmanın sonuçları, Türkiye’deki tüketicilerin artık daha tedbirli olduklarını ve satın alma alışkanlıklarını bugünün dünyasının yeni ekonomik koşullarına göre değiştirdiklerini işaret ediyor. Tüketicilerin yarısının gelirleri konusunda kendilerini güvende hissettiklerini ortaya koyan araştırma, Türkiye’deki tüketicilerin %75’inin son 6 ay içinde davranış biçimlerini değiştirdiklerini gösteriyor. Bu oran global ölçekte ise %66 seviyesinde.
NielsenIQ’nun araştırmasına göre, Türkiye’deki tüketicilerin büyük bir kısmı, bütçelerini yönetmek için farklı davranışlar geliştiriyor. Tüketicilerin yüzde 45’i markadan bağımsız promosyonlara göre ürün tercih ediyor ve yüzde 44’ü ise tasarruf etmek için aktif olarak market markalı ürün arayışı içerisinde. Bununla birlikte, tüketicilerin neredeyse yarısı (yüzde 48) marka sadakatini koruyor ve tercih ettiği markayı satın almaya devam edeceğini ifade ediyor.
Tüketiciler, kaliteli ve hesaplı ürün istiyor.
Hızlı tüketim ürünlerinde, kalite ve değer hala tüketiciler tarafından yüksek talep görüyor. Türkiye’deki tüketicilerin %74’ü yüksek kalitedeki ürünlere daha fazla ödemeye razı durumda ve %88’i “kaliteli” ve “hesaplı” ürün yelpazesinin genişlemesini istiyor. Bu sonuçlar, Türkiye’deki hızlı tüketim ürünleri markaları için orta vadede büyük bir potansiyel fırsatını işaret ediyor.
“Tüketiciler 2021’de harcamalarını yeniden şekillendirecekler.”
NielsenIQ Tüketici Araştırmaları Direktörü Filiz Öztürk, “COVID-19 ile başlayan süreç hem Türkiye’de hem de global ölçekte hanelerin satın alım gücü üzerinde benzersiz bir etki yaptı. Tüketiciler 2021’de harcamalarını yeniden şekillendirecekler, bu yeni davranış biçimlerini anlamak ise marka ve perakendecilere bu dönemde büyüme sağlayacak. Üretici firmalar ve perakendeciler, bu dönüşüm içindeki tüketici davranışlarının farkında olmalı, çünkü bugünün tüketicisi dün bildiklerinden çok farklı. Tüketiciler ürünlerin en önemli özelliklerini tartıp biçmeye eğilimli olduğu için, artık ürünler çok daha yoğun bir inceleme altında.” değerlendirmesini yaptı.
Nielsen’in verilerine göre, Türkiye’de pandemi öncesi dönemde de hızlı olan online FMCG büyümesi, pandemi ve Yeni Normal’de adeta uçuşa geçti. Pandemi öncesi yüzde 57 olan online FMCG büyümesi, Covid-19 döneminde yüzde 159, Yeni Normal’de ise yüzde 130 olarak gerçekleşti.
Avrupa’da ise bu oranın, pandemi öncesi yüzde 9 seviyelerinde iken Covid-19 döneminde yüzde 65, Yeni Normal’de ise yüzde 46 olduğunu belirtelim. Görünen o ki, bu süreçte Türkiye’de online FMCG büyümesi, Avrupa’nın çok daha üzerinde seyretti.
Rapora göre Yeni Normal’de en hızlı büyüyen online FMCG kategorileri sırasıyla ağda ve tüy dökücüler, saç boyası, çay, hazır kahve, saç kremi, diş macunu, Türk kahvesi, hamile & emziren ek besinleri, hijyenik pedler ve çamaşır suyu oldu.
Türkiye FMCG pazarı içinde E-Ticaret payı %4’e yükseldi
Didem Şekerel Erdoğan, global pazarlarda Covid-19 pandemisiyle birlikte FMCG pazarı içinde E-Ticaret paylarının ciddi bir artış kaydettiğine dikkat çekti.